IKLAN

Wednesday, 13 July 2011

Mitos : Kraken 'Si Sotong Gergasi'

                        

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Kalau korang tengok filem Pirates of Carribean tu memang ada keluar kraken si sotong gergasi ni kepunyaan Captain Dutch yang muka nya cam sotong ngeri.Kalau ikut dari sumber yang ummi baca,mitos pasal kraken ni bermula pada abad ke 12 di negara norway dan Iceland.

Mitos dahulukala ini mungkin diispirasikan dari haiwan sebenar yang memang wujud.Memang ada sejenis spesis sotong gergasi nama nya "Architeuthis Dux", uiii memang besar la sotong tu,dah nama nya pun gergasi kan.meh baca kronologi penemuan2 pasal kraken ni yang pernah dicatatkan dalam sejarah..

1752 - seorang biskop Erik Ludvigsen pernah mengambarkan kraken  dalam buku nya Natural History of Norway sebagai floating island,bentuk fizikal makhluk itu bertangan banyak dengan panjangnya 2414 meter.

1802- Pierre Denys de Monfort seorang ahli malacologist berjaya merungkai 2 spesis sotong gergasi,spesis pertama bernama kraken octopus yang dilaporkan selalu penyerang pelayar2 Norway.Spesis kedua digelar colossal octopus,ia lebih besar dan lebih agresif.

1930 - Brunswick,kapal tangki Norway telah diserang beberapa kali pada tahun yang sama oleh sotong gergasi.nasib baik ia tak dapat menghancurkan kapal itu kerana badan kapal itu diperbuat dari besi.

1966 - bulan oktober,2 orang penjaga rumah api di Danger Point,Afrika Selatan menyaksikan seekor sotong gergasi menelan anak ikan paus.kesian nya anak ikan paus tu kan..huhu...

2003 - pada bulan Januari kapal Trimaran Geronimo dikepalai oleh Kapten Olivier de Kersauson bersama 12 anak kapal nya telah bertembung dengan seekor sotong gergasi,sayang nya ia telah mati dilanggar kapal itu.

2005 - Bulan september,2 orang zoologist Jepun menunjukkan beberapa gambar sotong gergasi yang dirakam di perairan pulau Ogasawara pada tahun 2004.

Melalui penceritaan dan penulisan yang pernah dicatat kan tabiat,habitat dan bentuk fizikal yang mengambarkan kraken amat menyerupai spesis "Architeuthis Dux".Namun,para saintis masih belum dapat menjelaskan saiz maksimum tumbesaran sotong gergasi ini..

Wallahu'alam...sesungguh nya rahsia alam ini terkandung kebesaran Allah sebagai pencipta,sama2 lah kita bersyukur dengan nikmat Allah..

[sumber google dan majalah Apo]

Munira Sedek


No comments:

Post a Comment