IKLAN

Wednesday, 22 June 2011

Info Kesihatan Wanita:Ketumbuhan Fibroid




Sebagai seorang wanita apatah lagi bergelar ibu kita mesti nak jaga kesihatan dan ada info yang secukup nya mengenai penyakit2 berbahaya pada masa kini.Kat entry ni nak kongsi dengan korang info tentang ketumbuhan fibroid.Sila baca :)



Ketumbuhan fibroid ialah sejenis ketumbuhan yang berlaku pada dinding rahim,khususnya pada lapisan otot.
Rahim wanita mempunyai 3 lapisan.Lapisan paling luar ialah lapisan nipis dipanggil serosa.Bahagian tengah pula miometrium iatu lapisan otot yang boleh mengembang dan membesar ketika wanita sedang hamil.Di lapisan otot ini yang boleh berlaku ketumbuhan,iaitu ketumbuhan yang  mengandungi tisu2 otot bercampur dengan tisu berserat(tisu penyambung).Sekira nya seseorang wanita mengalami pelbagai gangguan haid seperti sakit senggugut,perjalanan haid yang tidak betul sehingga tidak datang sampai 2-3 bulan,haid yang keluar banyak dan berpanjangan ataupun haid yang terlalu sedikit,mungkin ini menandakan wanita itu mungkin ada ketumbuhan fibroid.Penyakit ketumbuhan fibroid ini sangat berisiko tinggi untuk wanita yang menjangkau usia 40-an.

[Petikan dari majalah mingguan wanita]

4 comments:

  1. kene alert pasal fibroid ni kan? sebab sape2 pun boleh terkena...kite pun tak terkecuali~

    ReplyDelete
  2. gb:
    yupp kena tau n salu wat checkup terutama lps bersalin.

    ReplyDelete
  3. bukan slps bersalin je... kalau selalu sengugut teruk pon kena check gak...

    ReplyDelete
  4. salam semua… sebenarnya punca utama semua jenis kanser adalah kekurangan Vitamin B17/Amygdalin… boleh buat search di google pasal ubat B17 nie adalah penawar/ubat kepada semua jenis kanser tak kira tahap brape pun.. B17 nie tggi dalam biji aprikot, biji buah2an berry mcm acai berry, burberry, anggur, epal, kacang hijau, ubi kayu, daun sireh, daun belalai gajah, keladi tikus… tu sbb org2 tua dulu kadar kanser sgt kurang sbb mereka mengamalkan makan ubi kayu, daun sireh, ulam2an, keladi.. kita skrg mmg xmakan atau kurang makan bnda2 mcm ni, tu yg kanser terlalu tggi dlm zaman kita… sesiapa yg ingin mendapatkan ubat kanser iaitu B17 + Bromilin + Graviola… boleh hubungi saya 019-9362993, atau emel di hubby_sr@yahoo.com atau join group facebook ‘PENAWAR/UBAT KANSER’.. sesuai utk merawat semua jenis kanser tak kira tahap brape… InsyaAllah boleh sembuh sepenuhnya dlm masa 2-3 bulan sekiranya mengikut tatacara yg betul….

    ReplyDelete